Tekstgrootte
Evenals vorig jaar, hebben we ook nu drie groepen 3. Groep 3A en 3B zijn gevestigd op de Gangesstraat en groep 3C op de Rijnlaan.
Op de Gangesstraat zijn de twee lokalen van groep 3 via een tussendeur met elkaar verbonden. Dat is heel prettig voor de kinderen, die als kleuter gewend waren om elkaar vaak te zien. Maar het is ook gewoon heel praktisch.
In groep 3A werkt juf Kimberley Kreeft op maandag, dinsdag en woensdag en meester Marthijs Klein op woensdag, donderdag en vrijdag. In groep 3B werkt juf Lindsay Vogelaar. In groep 3C werkt juf Annelies Bultema op maandag en dinsdag en juf Nathalie van Agtmaal op woensdag, donderdag en vrijdag.
Werkwijze en organisatie
De deuren gaan iedere dag om 8:20 open. De kinderen hangen hun jas en tas op aan de kapstok en laten hun pauzehapjes in de tas. De leerkracht staat bij de deur en begroet ieder kind persoonlijk. Tot de herfstvakantie zal elke ochtend gestart worden met een spelinloop. In de loop van het schooljaar zal dit afgewisseld worden met o.a. stillezen. In welke van de twee lokalen het kind dit spel speelt, mag hij zelf kiezen. Tot aan de herfstvakantie mogen (groot)ouders het kind tot de klassendeur brengen. Daarna tot de buitendeur.
De indeling van de ochtenden
De ochtenden zijn gereserveerd voor rekenen en lezen.Na de spelinloop gaat de tussendeur dicht en zetten de kinderen hun stoel in de kring. In de kring wordt onder meer gezongen en een Bijbelverhaal voorgelezen. Vervolgens wordt er door de hele school gerekend van 9 tot 10 uur. Tijdens de rekenles proberen we veel te doen aan bewegend en spelend leren. De kinderen zijn hierdoor actief bezig met de rekenstof.
Om 10 uur gaat groep 3 buiten spelen. De kinderen mogen nog het materiaal van de kleuters gebruiken, waar ze zo aan gewend zijn.Na een kwartier gaan ze naar binnen om te eten en drinken. De leerkracht leest dan voor.Vanaf half 11 staat lezen op het rooster. In het eerste half jaar worden alle letters en klanken aangeboden en leren de kinderen klankzuivere woorden lezen, zoals ‘kat’. In onze leesmethode ‘Lijn 3’ neemt Ben Bus ons mee langs alle letters en klanken van leesstad. Vanaf ongeveer februari staan de leeslessen in het teken van het lezen van klank-onzuivere woorden en leren de kinderen ook langere zinnen en teksten lezen.
Om ook bij lezen actief en spelend bezig te zijn, organiseren we dagelijks een leescircuit, waarbij de kinderen in groepjes allerlei leesspelletjes spelen.
De middagen
Ruimte voor creativiteit en thematisch werken.De middag leent zich bij uitstek voor thematisch werken en het ontwikkelen van creativiteit. Eerst hebben de kinderen een schrijfles en vervolgens gaan we thematisch werken. Er is tijd voor spel in de hoeken, knutselen, bouwen en muziek. Ook besteden we in de middag tijd aan de thema’s van Lijn 3. Er is binnen de thema’s steeds veel ruimte voor zowel woordenschatontwikkeling als wereldoriëntatie. Het werken met thema’s waren de kinderen al gewend in de kleutergroepen. De reden waarom wij hiermee doorgaan is om de overgang van groep 2 naar 3 te versoepelen.
Mocht een en ander u nog niet duidelijk zijn, stel gerust vragen.