Werken in units
Op De Hoeksteen wordt gewerkt in units. We hebben een unit 1/2, bestaande uit 3 kleutergroepen op de Gangesstraat en op de Rijnlaan bestaande uit 2 kleutergroepen, een unit 3 bestaande uit 2 stamgroepen, een unti 4/5/6 bestaande uit 4 stamgroepen en een unit 7/8 bestaande uit 2 jaargroepen 7 en 1 jaargroep 8 die met een aantal vakken groep doorbrekend werken.
De leerkrachten in de stamgroepen werken heel nauw samen, stemmen de lessen af, wisselen ervaringen uit en bieden de leerlingen de mogelijkheid om in een kleine groep instructie te krijgen.
Bij deze vorm van werken is gedeelde verantwoordelijkheid van de leerkrachten voor alle leerlingen het uitgangspunt. We geloven in 'samenwerken' en 'samen leren'.
Doelen van het werken in units
- Optimaal gebruik maken van de expertise en middelen om ons onderwijs voor elke leerling zo effectief mogelijk te laten zijn.
- Het samenwerken en samen leren bevorderen van de leerlingen.
- Inspanningen en handen in de klas worden effectiever ingezet door instructiemomenten te delen.
- Er is meer tijd voor individuele begeleiding.
- Gezamenlijke verantwoording voor voorbereiding, instructie en werkbegeleiding.
- Leerlingen worden in de gelegenheid gesteld om keuzes te maken t.a.v. het wel of niet volgen van instructie, dan wel zelfstandig te weken.
Dit betekent in de praktijk
- Instructiegroepen zijn klein, de groep die zelfstandig werkt is groot.
- Beter kunnen aansluiten bij wat de lerling nodig heeft om tot leren te komen.
- Veel overleg en samenwerking.
- Iedere leerkracht geeft les aan alle kinderen uit de unit: gedeelde verantwoordelijkheid!
- Leerkracht is aanspreekpunt van stamgroep, maar in principe kan iedere leerkracht aangesproken worden.
Waarom zijn wij zo enthousiast over het werken in units?
- Samen weten we meer dan één!
- Instructiemomenten met meer aandacht voor de leerlingen.
- Leerkrachten leren van elkaar en kunnen elkaar aanvullen.
- Stimuleren van en steunen op elkaar.
- Leerlingen krijgen de mogelijkheid een band op te bouwen met verschillende leerkrahten en leerlingen.
- Groeiend eigenaarschap en planvaardigheid van de leerlingen
- Groeiend probleemoploosend vermogen van de leerlingen